Klip ikke dine blomster: Den største fejl, investorer begår
I dette brev vil jeg dykke ned i et emne, som jeg selv har haft svært ved. Det skal handle om, hvornår man bør sælge sine aktier.
Personligt synes jeg næsten, det er sværere at beslutte, hvornår og om man bør sælge sine aktier, end at købe dem i første omgang. Processen med at finde en virksomhed, man kan lide, og undersøge dens nøgletal, ledelse og sektor er for mig det sjoveste ved at investere. Når man investerer, køber man en andel af en virksomhed grundet en overbevisning om, at virksomheden er for lavt værdisat i forhold til dens reelle værdi.
Problemet er så, at der kun findes to måder at tjene penge på aktier på: enten ved at sælge dem dyrere, end man købte dem for, eller ved at modtage løbende udbytte. Det er dog ikke alle virksomheder, der betaler udbytte, og de, der ikke gør, må man jo på et tidspunkt sælge. Men hvornår?
Fælden: Når aktien bliver "for dyr"
Umiddelbart kan det virke relativt simpelt. Du har købt aktier i en virksomhed, som du mener handles alt for billigt. Lad os sige, at du køber en aktie til 50 dollars, men du vurderer, at den er mindst det dobbelte værd. To år efter er aktien steget med 100 % til 100 dollars. Perfekt! Din analyse var rigtig.
Nu kan du sælge med god samvittighed, for du har tjent 100 % på to år. Afkastet skyldes dog ikke, at virksomheden har fordoblet sin omsætning. Ganske vist har virksomheden øget sin omsætning med 10 %, men den primære årsag til stigningen på 100 % er, at investorernes villighed til at betale for virksomhedens indtjening er fordoblet. Du købte aktien, da den havde en P/E på 16, og nu er P/E steget til 32.
Man kan være fristet til at tænke, at aktien nu er for dyr, og at værdiansættelsen er stukket helt af. Derfor sælger du.
Disse tal er ikke taget ud af den blå luft. Det er tallene for Microsoft-aktien i 2016 og 2018. Havde du beholdt aktien i syv år mere, ville du have 10-doblet din investering.
Warren Buffett er kendt for at sige, at hvis du har været så heldig – eller dygtig – at spotte en exceptionel virksomhed, så behold den, også selvom den i en periode virker "alt for dyr". Buffett har selv holdt fast i sine Coca-Cola aktier siden 1988 herunder i perioder, hvor de blev handlet til alt fra 8 til 158 gange deres overskud. Det har været en fuldstændig fantastisk investering med et nuværende afkast på over 3.500 %. I 2025 får han 816 millioner dollars i udbytte, hvilket ikke er dårligt, givet at hans oprindelige investering var på 1,3 milliarder dollars.
At vande ukrudt og klippe blomster
Det er en kunst at vurdere, hvornår en aktie er blevet for dyr. Derfor bør man i mange tilfælde blot beholde den. Især fordi vi som mennesker er programmeret til at gøre det forkerte: Vi får lyst til at sælge vores vinderaktier for at sikre gevinsten, men beholder de aktier, vi har tabt penge på, i håbet om, at de kommer tilbage.
Investorlegenden Peter Lynch har et citat, der rammer hovedet på sømmet:
“At sælge sine vindere og beholde sine tabere er som at klippe blomsterne og vande ukrudtet.”
Det er ikke bare et fængende citat; der ligger en benhård matematisk logik bag. At "vande ukrudtet" – at holde fast i taberaktier – er en kamp mod nådesløs matematik. Overvej dette:
- Et tab på 25 % kræver en gevinst på 33 % for at nå nul.
- Et tab på 50 % kræver en gevinst på 100 %.
- Et tab på 75 % kræver en svimlende gevinst på 300 % for at indhente det tabte.
Hver dag, du holder fast i en taber, graver du dig potentielt dybere ned i et matematisk hul. Modsat er det at "klippe blomsterne" en afbrydelse af den mest kraftfulde effekt i investering: rentes rente-effekten. Som med Microsoft-eksemplet sker den største vækst ofte, efter en virksomhed er begyndt at se "dyr" ud. Ved at sælge afbryder du den snebold, der er ved at rulle sig stor.
Nuancen: God virksomhed i modvind vs. en dårlig investering
"Men hvad så med at købe op i en faldende aktie for at få en lavere gennemsnitspris?"
Her ligger en af de vigtigste skelner i investering: Forskellen på en dårlig virksomhed og en god virksomhed i midlertidig modvind.
At købe op i en faldende aktie er kun en god idé, hvis din oprindelige analyse af virksomheden stadig holder. Falder aktien på grund af generel markedsfrygt, mens virksomhedens langsigtede potentiale er intakt? Så kan det være en fantastisk mulighed for at købe kvalitet på udsalg. Som Buffett siger: "Vær grådig, når andre er bange."
Men hvis aktien falder, fordi selve forretningen er ved at visne – hvis den mister markedsandele, gældsætter sig, eller dens produkter bliver forældede – så er det at købe op som at kaste gode penge efter dårlige. Her er din oprindelige tese brudt.
Stil dig selv dette afgørende spørgsmål: "Hvis jeg ikke ejede aktien i forvejen, ville jeg så købe den i dag til den nuværende pris baseret på alt, hvad jeg ved?"
Hvis svaret er et klart ja, er det sandsynligvis en mulighed. Hvis du tøver, er du måske ved at falde for den psykologiske fælde, hvor man blot håber at få sine penge igen.
Den ene gode grund til at sælge en vinder
Okay, så vi skal holde på vores vindere. Men findes der aldrig en god grund til at sælge? Jo, der findes ét stærkt, rationelt argument: Når du finder en markant bedre investeringsmulighed.
Dette handler om alternativomkostning. Dine penge skal altid arbejde hårdest muligt for dig. Selv en fantastisk virksomhed, der forventes at give 10 % i årligt afkast, kan blive en mindre attraktiv investering, hvis du identificerer en anden, lige så sikker virksomhed, som du med høj overbevisning forventer vil give 20 % årligt.
Warren Buffetts partner, Charlie Munger, var kendt for at have en ekstremt høj standard. Hver gang du overvejer en ny investering, skal du sammenligne den med den bedste investering, du allerede ejer. Kun hvis den nye idé er markant bedre, bør du overveje at handle.
Praktisk tjekliste: Før du trykker på 'sælg'
At sælge en vinder er en disciplineret, strategisk beslutning. Før du sælger en vinder for at investere i en ny mulighed, bør du kunne svare ja til følgende:
- Er den nye mulighed markant bedre? Det er ikke nok, at den er lidt bedre. Forskellen i forventet afkast skal være stor.
- Har jeg taget højde for skat? I Danmark betaler vi 27 %/42 % i skat af aktiegevinster. Når du sælger en vinder, udløser du denne skat. Den nye investering skal altså slå den gamles forventede afkast med en margin, der også dækker skatteregningen.
- Er min overbevisning lige så stærk? Du kender dine vindere utroligt godt. Er din research af den nye virksomhed lige så dybdegående? Pas på ikke at blive forblændet af "det nye og spændende".
Konklusion: Din personlige salgsstrategi
At finde det rette salgstidspunkt er sværere end at købe, og målet bør i virkeligheden være at undgå beslutningen så vidt muligt. De bedste virksomheder er dem, man ideelt set aldrig behøver at sælge.
Rationelle salg bør derfor begrænses til to velovervejede situationer:
- Din oprindelige tese er brudt: Virksomheden har fundamentalt ændret sig til det værre.
- Du har fundet en markant bedre investering: Potentialet overstiger klart omkostningerne ved at skifte (inkl. skat).
Den bedste måde at undgå følelsesladede fejl er at have en klar plan. Definer din salgsstrategi, før du køber. Ved at vide præcis, hvad der ville få dig til at sælge, agerer du som en disciplineret forretningsejer frem for at reagere på markedets støj.
Tak fordi du læste med!
Jeg håber, du fandt det interessant. Videresend det gerne til en, du kender, som også kunne have gavn af at læse med.
Rigtig god uge til jer alle!
De bedste hilsner
Villum
|